Friday 1 June 2012

Salam Jumuah!

Bismillahirrohmaanirroheem :)

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh ~

Alhamdulillah, hari ini kita bertemu sekali lagi dengan Hari Jumaat, Penghulu segala hari! Jumuah Mubarakah! Alhamdulillah! Alhamdulillah! Pagi-pagi lagi hari ini saya telah diperlihatkan dengan satu video, di mana, one of my friend, kawan lama, kawan zaman sekolah menengah, tag saya dengan satu video di Youtube. Mau tahu video apa? Ini video nya ... - AL-WADOOD!

Sorry guys, saya nak share the video here lah kan, so senang uols nak tengok semua. Tapi failed! Hoho. Entah lah, saya ni, makin lama makin buta IT. Ntah apa yang silap sampai nggak bisa berhasil. Nggak apa lah, yang penting kalian bisa lihat ya video nya :)

So, dah tengok dah video nya? ALLAH sayang kita.. ALLAH sayang kita.. Jadi, let's say I LOVE ALLAH!! Jangan malu jangan segan. Lihat hati yang beriman dan bertaqwa itu, ada nama ALLAH di situ. Ada cinta ALLAH di situ. Subhanallah~ :)

Alhamdulillah, sekali lagi. Jumaat yang indah. Semalam di penghujung Asar, sehingga lah larut malam, UIA di hujani dengan titik-titik air yang sungguh indah dan syahdu. Penyejuk bumi UIA yang semakin hari di rasakan panas. Subhanallah! Penuh syahdu rintikan air membasahi bumi. Membasuh bumi. ALLAHUAKBAR~ Angin yang penuh nyaman. Semua itu ciptaan siapa? ALLAH SWT! Semua itu turunnya dengan izin siapa? ALLAH SWT! Jadi kenapa harus kita lupa pada ALLAH? Lihat nie..


 Surah Al-Kahfi, 54 : Dan sesungguhnya Kami telah menjelaskan berulang-ulang kepada manusia dalam Al-Qur'an ini dengan bermacam-macam perumpamaan. Tetapi manusia adalah memang yang paling banyak membantah.


Nah.. jadi harus apa lagi? Mahu kah kita tergolong dalam hamba yang kerugian? Say NO!!! Then you ACT! Bertindak lah. Ayoh lakukan!! Pasti kalian tidak akan rugi. Jangan kuatir. Segala dugaan, cobaan, ujian, itu kan perancangan ALLAH SWT. Yang di uji itu hati-hati kita. 


"Apa hati kau kuat?" - Kata ALLAH.
"Apa hati kau yakin pada KU?" - Kata ALLAH. 
"Apa hati kau benar-benar taat pada KU?" - Sambung NYA. 
"Apa sungguh kau mencintai KU?" - Sahut NYA lagi.


 Di hari Jumaat yang indah dan penuh barokah ini, cuba kita lihat ke langit. Subhanallah! Indah! Bersih! Terang! Penuh cahaya! Tadi saya terbaca satu artikel - not terbaca lah - memang pergi view dan baca pun. Artikel di blog beliau bertajuk "Berjuta alasan hanya kerana satu sebab".


Dalam artikel beliau, beliau menyebut, bagaimana agaknya keadaan bumi jika matahari sudah putus asa dalam menjalankan tugasnya? bulan pula bagaimana? hutan yang menghijau bagaimana? Bagaimana kalau semuanya jadi lemah, letih dan berhenti dari mengikut arahan ALLAH SWT! Pastinya huru-hara!! Inikan pula kita yang sebaik-baik ciptaan. Ciptaan terindah. Yang mempunyai akal? Apa jawab mu? 


Jadi kita tanya diri kita kembali, sekali lagi ..


Surah Ar-Rahman , 45 :  Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?





Ayoh kita sebut, ALHAMDULILLAH! ALHAMDULILLAH! ALHAMDULILLAH! Atas segala nikmat yang ALLAH SWT berikan dalam setiap detik, saat, minit, jam, sehari-hari, sebulan, setahun, dari zaman Nabi Adam AS, Nabi Muhammad SAW, nenek moyang kita, orang tua kita, adik beradik kita, masa depan kita, ucap kan ALHAMDULILLAH! ALLAH SWT itu sebaik-baik perancang.. 

Banyakkan bersyukur. Banyakkan bersabar. Banyakkan berdoa.

Jangan kita berkeluh kesah! ALLAH itu ada :)

Sebagai penutup jangan lupa, banyakkan selawat ke atas Nabi yang tercinta di hari Jumaat yang mulia ini ;) Kat sini ada macam-macam jenis selawat yang ada, mari kita amalkan :)

Jazakumullahu khairan kathiran ~ =)

No comments: