Friday, 11 January 2013

11 Januari bertemu Ilahi

bismillaahirahmaanirraheem.

hari ini bumi uia dikejutkan lagi dengan pemergian seorang pelajar yang kembali kerahmatullah pagi tadi. saya tak kenal arwah ni. pagi tadi saya nampak status si brother ajib, 




innalillahi wainna ilayhi rojiun~ 

lepas tu, kat twitter pun saya ada nampak @uiabest update tweet tentang berita ni. 




dan, one of my friend's friend pun ada update tweet, upload gambar status fb arwah pada 31 disember yang lepas.. 




dan tadi saya menjelajah sebentar ke fb arwah. 
sedih baca posts kat wall arwah.
semua teman-teman dan ahli keluarga arwah kesedihan.
mereka kata dia baik, periang, suka bergurau dan hormat orang..


dan arwah ada kata..   
"Laju mana pun kita lari, kita takkan dpt lari dpd ajal dan maut tuhan"  


info kat fb jugak kata arwah meninggal kat bilik kat mahallah salahuddin.
jatuh tergelincir masa nak ke toilet. terhantuk.
wallahua'lam..
doakan buat arwah.. 


Innalillahi wainna ilayhi rojiun~


Semoga roh arwah di berkati dirahmati 
dilapangkan alam kubur 
diterangi cahaya indah dari syurga
dilindungi dari azab kubur dan azab api neraka
memperoleh syafaat Rasulullah saw di akhirat kelak 
dan tempat kan di kalangan hamba-hamba ALLAH SWT yang bertaqwa dan beramal soleh di syurga firdaus di akhirat kelak.
Aameen.


terbayang....
macamana lah saat maut menjemput kita? keadaan kita?
keadaan orang2 di sekeliling kita?
post2 di fb kita?
tapi yang penting, saat nya mati itu.. adakah dengan ucapan kalimah ALLAH?
ada kah hati yang dipenuhi atau diisi iman saat ruh terpisah dengan jasad?
bagaimanaa.......... 
ALLAHU KAREEM.. selamatkan lah~ 
sejahtera kan lah~ 



- RABIUL AWWAL - 

bakal hadir
bulan lahirnya kekasih kita
dan bulan perginya kekasih kita
Ya Rasulullah, 
kau kekasih sejati
hadiah terindah dari Ilahi
Quran dan Sunnah kami teladani 
sungguh kau kami rindui 
moga bertemu suatu hari nanti...


 
"Allahumma shalli wa sallim ‘ala Sayyidina Muhammad nuuri-kas saari wa madaadikal jaari wajma’nii bihi fi kulli athwaari wa ‘ala alihi wa shahbihi yannuur”

Ertinya:
“Ya Allah, limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan Nabi Besar Muhammad, sang cahaya-Mu yang selalu bersinar dan pemberian-Mu yang tak kunjung putus, dan kumpulkanlah aku dengan Rasulullah di setiap zaman, serta shalawat untuk keluarganya dan sahabatnya, wahai Sang Cahaya.”
 
 
WAHAI KEKASIH - NAZREY JOHANI  (klik sini)
#lagu nie sedih sangat. sebak. :'(
Wahai seorang kekasih
Telah lama kau dirindui
Pilu sedih dalam kerinduan
Menangis pun tak berair mata
Namun hatiku tetap gembira
Syafaatmu menanti di sana

Sungguh tabahnya hatimu
Menanggung derita yang melanda
Biarpun perit pedih tersiksa
Kerana umat kau tempuhi jua

Wahai rasul kaulah segalanya
Contoh terbaik umat akhir zaman
Akhlakmu tinggikan kami jejaki
Sifatmu sempurna pelengkap peribadi

Wahai rasul kami merindui
Sinaran wajahmu mendamaikan jiwa
Manis senyumanmu menawar hiba
Di hati kami kaulah segalanya

Wahai seorang kekasih
Telah lama kau dirindui
Pilu sedih dalam kerinduan
Menangis pun tak berair mata
Namun hati tetap gembira
Di akhirat kitakan bersua


Thursday, 10 January 2013

Asal-usul Kak Gojesh & kata mereka..

bismillaahirrahmaanirraheem :)

assalamualaikum, haii semuaaa :) apa khabar all of you? alhamdulillahi rabbil 'alamin. hari ini kita masih bernafas dengan lancar, di beri peluang kenikmatan hidup untuk memperbaiki kelemahan dan terus beribadah kepada ALLAH :)
Alhamdulillah ya Robbana 'ala kulli hal wa ni'mah :) 


hari nie awal mood kak gojesh mau tulis-tulis. dan juga, hari ini, kak gojesh bukan mau cerita pasal biodata ahkak.. haha.. walaupun topiknya asal-usul, tapi di sini kak gojesh mau cerita, dari maaana datangnya nama gojesh itu :p

okay, actually nama nie lahir dalam hidup kak gojesh masa long sem lepas kot. sebab masa tu aku join kelas kakak ku. dia budak benl. so, join kelas dia, sebab masa tu aku xda kelas, jadi join lah, tengok macamana cara lecturer dia mengajar. lecturer tu sangat comel, sapa budak benl mesti kenal kak meimei. haha. so cute and funny!

so, masa, di belakang kami duduk lah segolongan abang-abang yang ayu dan manis. eeeeeeeveryy ayat dia selalu cakap, 'gojes!'. 'gojes!'. apa-apa benda pun, dia akan sebut 'gojesss!'. dan sungguh tidak ku sangka, aku cepat tejangkit dengan virus tu, huk =.=

then, sem nie, hari tu kami ada pergi program m2m (misi to mabul island).. so, aku pun actually ndak ingat macamana diorang semua boleh testart panggil aku gojes. tapi aku mmg suka sebut perkataan 'gojes!'. cumanya, bila kami buat ta'aruf, and perkenal diri depan adik-adik tu, semua kawan-kawan ku cakap, 'si gojes', 'si kak gojes', 'si awin gojes'. haha. #jadiakuterusperasan

actually, aku nda gojes pun. tapi aku memang bajet gojes! (hahakk). tapi actually bagus perasan nie! abang ichi pernah cakap ngan aku, 'awin ni kuat perasan!'. LUCUH! si badran pun, sama. dia cakap, 'kau nie kuat perasan bah', hahah. aku nda tau la diorang ingat or ndak, tapi aku ingat.. tapii, yang bagus nya bila kita bajet gojes nie, aku sentiasa yakin bila depan semua orang, aku ndak malu mau cakap, aku ready all the time :) tapi kena lah sopan santun. kena berbatas. jangan too over (walaupun aku memang selalu over). #hukk.
like my papa always remind me to, 'BEHAVE'. (nampak sangat aku nakal ;p)

and then, bila duduk dalam group misi club. menular lahh nama gojes tu. and juniors pun panggil aku si kak gojes. haha. aku ingat lagi si afiq tanya si ejam, "siapa bah nama kakak nie? x ingat aku. aku panggil dia kak gojes sejak".. hahaha. lucu betul aku rasa. serius melekat tu nama! andd si mahadi pun, (head commex ku), dia nie besfren si afiq, kiranya, budak-budak baru diorang nie lah yang aku rapat sikit sebab diorang ni kawan kepada adik ipar ku. satu sekolah dulu. si mahadi tu lah kalau komen-komen di fb, dia akan type, 'kak gojesh'.. aku first-first tengok, "apaaa bah jugak nie ada 'h' di belakang nie??" - mau marah kunun. tapi lama-lama macam cute pulak. haha. :p

dannn, baru-baru ni jak nie aku tukar url blog ni. dulu lain. panjang sikit. so, aku tukar kasi pendek. biar pendek tapi meaningful, menusuk kalbu gituu :p

&& actually, aku happy jugak lah plus terharu (#over) bila diorang panggil aku gojes, kak gojes, sebab nya, sampai bila-bila diorang akan ingat aku dengan that special name, yang baik-baik dan malatoppp! bukan yang buruk-buruk.. kalau buruk, sedih lah sayeeee :(

dan di sini, ada kata-kata merekaaaa.....


1 - AGM : Birthday Card 



ini nie kad birthday ku untuk birthday baru-baru ni (november). masa nie AGM, kak fiq yang buat kad nie. and ramai-ramai sign. actually kad nie lambat sampai sama aku memandangkan masa birthday ku and cuti awal muharram, aku sakit. dapat mc seminggu! haha. so, xda surprise-surprise ok. tapi last-last ada juak, masa agm, sekali sama kak hanun and kak gee. kalau tengok pic nie, i mean, when you read all the wishes, you may found 'gojes' word tu here and there. huhu. #perasan


2 - study circle 2


erkk.. haha ini pulak, masa study circle 2. sem nie lah. kelas tu jam 8 baru tu di aikol. ohh sungguh mak exercise pagi-pagi jalan di aikol. syukur aikol dekat sikit, kalau econs, aku drop terus! haha. #tipujaknie. alah, kelas seminggu sekali, boleh jak bah jalan-jalan sekali sekala memantau dan menghayati keindahan uia di aikol and econs. kalau di hs terus pun, bosan jugak bah :p

actually, masa ni ada game. kakak tu suruh kita sedia satu paper. and passing around untuk semua tulis apa first impression diorang bila tengok kita.. dann, ini lah yang aku dapat! masa dapat tu, terus istighfar gua! malu bah. sebab apa yang diorang tengok tu baik-baik jak. kita ni jak tahu siapa kita sebenarnya. anddd, first impression tu ndak semestinya betul. dan komen-komen di atas nie, might be wrong :) tapi macam betul jak semua tu! hahahahahahaha. overrrrr lagi :pp

tapi banyak-banyak komen di atas, aku paling tertarik yang - ada sifat keibuan - you want to know why? sebab nya, aku tekejut lah. itu first time kami jumpa, dan budak tu boleh terus cakap aku ada sifat keibuan. tahniah lah :) and bila kenal budak tu, dia cakap aku nie macam ibu-ibu. bukan ibu bermaksud tua tapi penyayang gitueww! aww. #titewmayuuu. hikk. 

tapi alhamdulillah. sifat tu, memang kuat dan bergelora di hati. #wahh. hang tak tengok macamana aku gigih jaga anak-anak ku hari tu?


3 - m2m new year gathering


ha nie pulak masa m2m new year gathering hari tu. kami ada buat game, which is, kami kena pick one paper from the box, so, nama siapa yang kami dapat, kami kena tulis tentang first impression - bila sudah kenal - dan wishes for future. dan aku dapat dari si kak rara. dia ni satu umur ku jugak, buat again, aku memang getek mau panggil dia kakak, sebab dia panggil aku baby. #hikk.  and tengok tu, terang lagi bersuluh, "To : Awin Gorgeous".. bukan mau perasan lah tapiii.. ehm.. terima kasih lah kakak! haha. (ini memang gedik gilaa)

Tuesday, 8 January 2013

Ini tidak adil!

hai. assalamualaikum.

hari ni mau cakap sikit jak kali. :p

anyway, actually kadang-kadang aku rasa macam ndak adil pulak kalau aku cakap KL di blog nie. haha

sebabnya, aku orang sabah, tapi memoyo sangat cakap KL. dan tiba-tiba tu, ada pulak bunyi kedah. #lupadaratan

bukan aku poyo, tapi ya lah, nanti orang baca orang pening and ndak faham bah.

rasanya faham jugak bah tu kan kalau aku cakap sabah?

plus, rasa nya ndak poyo pun sebab aku sudah duduk KL 5 tahun.

rasanya entry ni ndak perlu ada pun.. haha :p

boleh jak tweet or post di fb. ngeheh. #sukahatigua

bai. :p

p/s : tentang interview ku tu, patutnya aku pegi semalam, tapi aku x pegi, aku malas. so patut aku pergi lah hari nie, tapi again, malas, jadi macamana nie? haha. sebab sepatutnya aku pergi centre hari ni sebab anak-anak ku mau datang, tapi diorang ndak jadi datang. jadi macamana lah?

Sunday, 6 January 2013

Seharian bersama Gamul & Gamul Jr

 assalamualaikum.. haii! 

hari ni kak gojesh agak letih sikit tapi alhamdulillah kerana letih ini adalah letih yang penuh barokah dan rahmat di mana hari ini saya - di temani dengan dua permata hati yang sangat menawan kalbu ku. and guess what? er tak payah guess sebab dah tahu dah kot.. anak jantan i datang u! ha gittuew! gemok dah dia, geram aku! *buat gaya nak gigit. hari nie kakak i bawak gamul jr sebab dia tau i rindu kot, hik. so saja lah bawak, suruh i jaga untuk mengasah bakat ibu yang terpendam lagi, #aww

seperti biasa, mama dorang ada exam hari nie, dua papers tu you-alls! so ahkak datang lah selaku babysitter a.k.a nanny a.k.a ibu yang so loving menjaga anak-anak dengan penuh prihatin dan penuh kasih sayang malah penuh tungkus lumus apa lagi part tukaq pampers tu ha. (bunyi kedah kena ada, #hiks

hari ni, macam semalam, kakak i datang dalam pukul 9, then kami pergi masjid sebab budak-budak nie tak mandi lagi. so kene mandikan lah budak dua ekor nie. i mandikan si kecik, kakbie mandikan si kakak. baby biasa je lah, lap-lap je. tak susah. yang susahnya mungkin part si kecik ni haluih-muluih lagi kan. tapi tak susah pun, i mean, we still and always have to be very careful, tapi sebagai perempuan nie kena ready awal, kena belajar sebab one day, inshaaALLAH ada rezeki akan ada anak sendiri. cano tu ha kalo tak ready jago anok? tapii, bak kata orang-orang, bila dah beranak sendiri tu nanti, pandai lah tu :) cumenye ape yang ahkak nak nasihatkan kat sini, belajar lah apa-apa benda, kat mana-mana pun, as long as benda tu baik dan untuk masa depan kita, belajaq lah. so, nanti bila kita dah dalam situasi tu, kita dah tau apa nak buat, apa kena buat, pehe dok? baguss :) 

si kak bie pulak mandikan sameera. haha kesian si kakak. sebabnye, dia mandi dekat tempat wudhuk tu ha. ayaq uia kan sejuk! aku pun kadang-kadang tak tahan nak mandi. menggigil-gigil ahkak tau! kadang-kadang dengan penuh rajin ambik air panas kat watercooler tu. sedap sikit mandi. semalam aku mandikan dia, kesian, kesejukan, tapi aku gelak sebab kesian dan lucu. tapi bila hari ni aku dok sebok uruskan si adik, so dari jauh aku dengar je suara si kakak nangis-nangis, jerit-jerit, merayuu kat umi dia, "umi! umi!" (terus lancar dia sebut kakbie kata). rasa sedih dan sebak pulak. #lapayaqmata

lepas tu nak cakap pasal hal jadi mak orang nie, actually tak senang woooo. #serius tak senang! aku memang teringin nak jadi mak orang sebab tu aku reti nak jaga budak-budak nie ha. aku dah anggap macam anak aku. penat macamana pun, budak-budak nie amanah ALLAH, kena jaga elok-elok. kena terap pendidikan agama awal-awal kat hati diorang. hati tu yang penting. masa kecik-kecik nie lah kena banyakkan zikir kat depa, baca surah, even semenjak dalam perut lagi. (untuk pengetahuan yang tidak mengetahui, saya adalah pemegang diploma pendidikan islam awal kanak-kanak ye).

jadi nak di jadikan cerita tentang pengalaman ahkak tadi, macam nie, masa aku dok jaga anak-anak ni tadi kan.. ini masa sesi petang (cam sekolah), mak diorang ada exam kul 9 and kul 3 hari ni, jadi ni cerita petang tadi. kami dok lepak kat masjid lah sambil tunggu mak dia exam. so, pas mak dia gerak pi hall, aku dok jaga si akashah saad nie. dia tengah tidoq. pastu, si kakak nie pulak main sana, main sini, dah lah tadi termuntah, habis active sangat! hyperactive. muntah, keluaq semua, acid lactic katenyee! haha. tak padan ngan muntah, sambung main, tak serik budak kecik ni oii. lepas tu, saad tengah tidoq, sameera pulak nangis-nangis tak mau tidoq nak main. kakbie dukung, bila kakbie nak letak bawah, dia marah. pastu, sebagai ibu yang berkaliber, aku hamik lah budak nie ha. "meh kat ibu nak, ibu dodoi". aku dukung lah anak soghang nie. dok zikir. dok nyanyi. dok dodoi. last-last tidoq laaaaa kakak gamul nie. 

dah satu ok, satu pulakkkkk buat hal. merengek nak kat tangan. saad memang ngade sikit, tapi die ngade baik, jarang buat hal, cuma dia nak orang pegang-pegang. touch-touch gitu. tapi tak boleh go! ha. lepas tu, ibu sekali lagi lah pi dodoi budak sorang nie. nangis pulak. ape tak kene tak tau. rupenye lapaaaarrr bahh. susu tinggal kat keta. kakbie pi amik. kete parking depan rector building. aku dok nyanyi, zikir, hmm hmm hmmm sikit, budak nie lena pulak. tapi bila aku duduk, maghah! #samangankakakdia. pastu bila susu mai dah, bagi susu, puas hati kenyanggg.. urkk! tiba-tiba berak pulak. aku tukaq lah pampers (sebenaqnya diaper kan? pampers tu jenama). letak minyak telon sikit takut masuk angin. pastu tiba-tiba muak lah pulookkk. habis semua susu keluaq~ hadui, anak ibu. kesiann. aku lap sana, lap sini. pastu kesian dia hick-up. hek! hek! aku dok pegangggg lah sampai dia tidoq. bila dia tidoq (kat tangan aku), aku pun nak tido gakk. terlelap, dahi dah bertemu dahi dia, tiba-tiba si kakak pulak bangun, tekejut, nangis, mimpi apa x tau! tapi kakak aku kata, kalau time ptg dia selalu tidur, tebangun sebab mimpi hantu. haha. pastu dia tak mau kat mak dia, mak dia nak ambik dia tak mau, dia nak mak-mak yang lain yang dukung. mimpi apa time tidoq pun tak tau lah! kesian budak kecik. pastu, dok jaga si kakak pulak dah.. zikir-zikir, nyanyi-nyanyi, sampai dia ok.. 

pastu, waktu azan asar lawak, dia nak mengada and nak mengamok, aku cakap, hah! hah! shuh! azan-azan! *buat gaya excited cam ade something lah, nak seek attention dia. pastu, bila azan, dia terus cakap, "mama-mama, aaapa ko buat tuu? apa nye menyi menyi?" *bunyik pelat dia sambil tunjuk speaker. 
aku tak faham pun apa dia cakap. tapi buat faham je lah. ajak je borak. budak baru nak belajauu kate ko! and nie dah 2 3 kali dah kot dia panggil aku mama. confuse ngan mak dia. habis aku dok melepak kat uia ja. jarang balik. so jarang dah dengar sebut ibu. 

tapi apa yang saya nak habaq kat sini kan. bayangkan, bila kita jadi ibu, mak aii. ini baru dua anak tau. satu macam tu. satu macam ni. satu nak tu. satu nak ni. tengok macam aku tadi, tak rehat dibuatnye! lepas satu, satu. lepas satu, satu! bayangkan, tu ade akak aku (kakbie), kalau kakbie takdak? i mean, bayangkan bila kita jadi ibu nanti, takdak sapa tolong kita, kita yang jaga semua, buat semua.. tu lah sebabnya 
'syurga itu di telapak kaki ibu'! 
hebat tul sapa-sapa yang jadi ibu nie. SUBHANALLAH!
aku memang tabik lah ibu-ibu sedunia nie. hebatt! sungguh hebat kasih sayang mereka terhadap anak-anak yang ALLAH kurniakan.. 
ALLAHU YA KAREEM!

aku malas nak cakap dah, hangpa tengok lah gambar-gambar yang ada nie ha... 

CAJAAAAAAAAAAAA!!!!! 
(tadaaa actually tapi sameera yg sebut macam tu)


ni masa kat hs nie ha. dok makan roti telur. licin you! #lapaq


 gamul junior

 bosan. takde orang layan. dok temenung. favorite dia tu temenung. 


 ini masa kat johnny's. kami pergi jj wangsamaju tengahari tadi. #bananasplit


 ini yang masa aku dodoi first time uh. #pengsan!


hamek kau! 


 
 kakak borek, adik rintik.


 ini lah ibu yang berkaliber tu. #bajetayu. 
tolong bagi skala tahap keayuan 1-10 pls. HAHA (superover)


 tengok tu. lena gila tido kat tangan ibu yang ayu. #anugerah


tiba-tiba ada pulak orang bersenam - bersukan - bersukaria di masjid nie. 


2011 - ibu & sameera umur seminggu | 2013 - ibu & saad umur 3 minggu 
tapiiiii kenapa si ibu tu macam gorgeous lebeh?
aww hukk!  
*sambil tutup mulut - tutup mata - tutup hidung - tutup muka - tutup semuaaaa 
sebab #titewmayuuu sangat!